Blog

Triple B: simpele schrijfmethode waardoor iedereen effectief en aantrekkelijk kan leren schrijven

Bij al m'n schrijfwerk en schrijftrainingen is de schrijfmethode Triple B leidend. Triple B staat voor 'boeien, binden en bewegen met tekst'. Waarom durf ik te stellen dat íedereen effectiever en aantrekkelijker gaat schrijven door deze kinderlijk eenvoudige methodiek toe te passen?

Eind dit jaar verschijnt naar verwachting het boek dat ik schrijf over Triple B. Ik ontwikkelde deze methode in 2016, en nog steeds is 'ie in ontwikkeling. Ik wil lezers ervan overtuigen dat ook zíj zakelijke (online) teksten kunnen schrijven die direct boeien en wat doen bij de lezers. Want dat geloven maar weinigen van zichzelf, hoor ik tijdens schrijftrainingen.

In hoeveel e-mails neem je niet eerst een aanloop van minstens 3 zinnen?

Mijn doelgroep is breed: Triple B is zinvol en nuttig voor iedereen die weleens zakelijke (online) teksten schrijft, van een simpele e-mail, LinkedIn-post tot een uitgebreide zakelijke notitie. En inderdaad schrijven maar weinig mensen zakelijke (online) teksten die de lezer direct raken en in de actiestand zetten. In hoeveel e-mails neem je niet eerst een aanloop van minstens 3 zinnen om pas dan te starten met wat je eigenlijk wilt zeggen, als dat al duidelijk wordt? Grote kans dat je met zo'n mail niet bereikt wat je wilt bereiken.

Het geheim?

Het contact met cursisten tijdens mijn schrijftrainingen bevestigt me in de overtuiging dat heel weinig professionals effectief en aantrekkelijk kunnen schrijven. Boeien met (online) tekst, laat staan je lezers vasthouden en in beweging zetten, vragen inzicht en oefening. En de meesten stoppen daar geen tijd en energie in.

Gelukkig hoeven we hier geen punt te zetten, integendeel. Met eigen ogen zie ik dat o.a. schooldirecteuren, management-assistenten, ondernemers en accountmanagers door een relatief kleine inspanning wél (online) teksten gaan schrijven die wat doen bij de lezers. Lees de reviews maar om daar een inkijkje in te krijgen. Het geheim? Het leren toepassen van een simpele schrijfmethode, inclusief een set tools: tips en adviezen die je tijdens het schrijven gebruikt.

Triple B kort uitgelegd

Triple B staat voor boeien, binden en bewegen met tekst:

  • Boeien is binnen 3 tot 5 seconden de aandacht trekken van je (online) lezer.
  • Binden is je lezer gedurende de tekst vasthouden; zijn ogen moeten de tekst blijven lezen of minstens scannen.
  • Bewegen is je lezer uitdagen te doen wat jij wilt bereiken met je (zakelijke) tekst, en dat kan van alles zijn.

Tijdens mijn trainingen en in het boek geef ik per B-waarde handige tips en adviezen (tools) om met jouw tekst te boeien, binden en bewegen. Tussenkopjes in teksten zijn bijvoorbeeld essentieel om de lezer vast te houden. Liefst geen feitelijke, informatieve en daardoor 'saaie' tussenkopjes. Maar kopjes die direct nieuwsgierig maken, verbazen en inspelen op een vraag die iedere (online) lezer zichzelf onbewust stelt: heb ík wat aan deze informatie?

Iedereen, van onderwijsassistent tot bedrijfsleider, kan zijn lezers laten doen wat hij wilt.

Leren boeien, binden en bewegen met tekst is geen hogere wiskunde. 'Dat ik dit ook gewoon kan!’, riep een onderwijsassistent spontaan uit tijdens een training. In het uur dat ze haar eigen online teksten herschreef ‘viel het kwartje’, zoals ik het moment noem dat mensen opeens de impactvolle eenvoud van Triple B doorzien. Het zijn deze eureka-momentjes die mijn missie aanwakkeren om iedereen te laten ontdekken dat boeiend, bindend en bewegend schrijven niet alleen iets is voor schrijversvaklui. Iedereen, van onderwijsassistent tot bedrijfsleider, kan zijn lezers laten doen wat hij wilt. Je gaat het echter pas zien als je het doorhebt, om met Johan Cruijff te spreken.

Profiteer van mijn kennis

Komende maanden deel ik regelmatig informatie en kennis over boeien, binden en bewegen met tekst. Profiteer daarvan door je te abonneren op mijn nieuwsbrief (via contactpagina), zo blijf je op de hoogte.

Abonneer op Zinenzo's nieuwsbrief

Werk, nieuws en blogs