Blog

'Vertel direct wat de lezer kan verwachten en waarom het belangrijk is voor hem'

Hoe zorg je ervoor dat vanaf vandaag jouw e-mails direct geopend worden? Deze 3 Triple B-trucs maken (zakelijke) e-mails aantrekkelijk om te lezen en - belangrijk - zetten lezers in de actiestand.

E-mails zijn een essentieel onderdeel van ons dagelijks werk maar toch blijven ze nog te vaak ongeopend in de inbox liggen. Waarom gebeurt dat en wat kun je eraan doen, is een vraag die ik tijdens trainingen regelmatig krijg. Ik geef je 3 mogelijke redenen ĂŠn 3 tips (vanuit mijn schrijfmethodiek Triple B) om te voorkomen dat jouw e-mails ongelezen blijven.

  1. ‍Reden: gebrek aan relevantie - Veel mensen openen een e-mail simpelweg niet omdat ze niet meteen zien waarom deze voor hen relevant is. Als de onderwerpregel vaag is of de eerste regels van de e-mail niet direct aangeven wat de ontvanger eraan heeft, negeren we een e-mail liever.

Triple B-tip: Zorg ervoor dat je onderwerpregel en de eerste zinnen van je e-mail duidelijk de toegevoegde waarde voor de lezer aangeven. Vertel direct wat de lezer kan verwachten en waarom het belangrijk is voor hem.

Als jouw e-mail geen prioriteit uitstraalt, verdwijnt deze snel naar de achtergrond
  1. ‍Reden: overvolle inbox - Werknemers, vooral in drukke sectoren zoals zorg, onderwijs en finance, hebben vaak een overvolle inbox. Dit zorgt ervoor dat niet alle mails de aandacht krijgen die ze verdienen. Als jouw e-mail geen prioriteit uitstraalt, verdwijnt deze snel naar de achtergrond.

Triple B-tip: Ademt jouw e-mail urgentie en relevantie, dan Houd je e-mail kort en bondig en maak handig gebruik van bullet points, witregels en emoticons 👍😁👊 (indien spaarzaam ingezet, aantoonbaar impactvol). Zo is de inhoud snel scanbaar en kan de lezer sneller inschatten wat belangrijk is, zelfs als hij weinig tijd heeft.

Als onduidelijk is wat het doel van de mail is, kunnen menen weer vliegensvlug afhaken
  1. ‍Reden: onduidelijke actiepunten - Zelfs als een e-mail wordt geopend, kunnen mensen weer vliegensvlug afhaken als onduidelijk is wat de bedoeling is. Een langere, omslachtige tekst zonder concrete actiepunten zorgt ervoor dat je de lezer zo weer kwijt bent.

Triple B-tip: Sluit je e-mail altijd af met een heldere call-to-action (beweegreden): wat verwacht je van de ontvanger? Zorg dat het direct duidelijk is welke volgende stap er moet worden gezet.

Krijg de e-learning 'Hoe jouw lezers gaan doen wat jij wil' cadeau!

Wil jij razendsnel leren en ervaren hoe jij door jouw zakelijke (online) teksten lezers in beweging zet. Door de simpele Triple B-methode te gebruiken kan iedereen dat voor elkaar krijgen. Ik ontwikkelde een e-learning die jij nu gratis kunt aanvragen, zonder ergens aan vast te zitten.

Ja, ik wil dat wel!

Werk, nieuws en blogs