Blog

Zet jouw lezers in beweging door deze 3 kinderlijk eenvoudige trucs (+ gratis webinar)

Hoe fiks je dat lezers door jouw e-mail, LinkedIn-post of notitie in de actiestand komen? Pas deze 3 eenvoudige trucs toe en schrijf je lezers in beweging.

De trucs komen uit de toolbox van Triple B, de schrijfmethode die íedereen kan leren ‘boeien, binden en bewegen’ met tekst. Ze zijn:

·      kinderlijk eenvoudig;

·      makkelijk te gebruiken;

·      bewezen effectief.

1. Communiceer direct relevantie en toegevoegde waarde.

Lezers willen direct weten waarom ze hun kostbare tijd aan jouw tekst moeten besteden. Waarom is die e-mail relevant en urgent? Start daarom je tekst met een duidelijke uitleg van de toegevoegde waarde. Dat motiveert om verder te lezen.

Voorbeeld (alle voorbeelden zijn gemaakt door ChatGPT, die ik momenteel train in het schrijven volgens Triple B :)

'Wil je tijd besparen en efficiënter werken? Met onze nieuwe projectmanagementtool kun je jouw taken moeiteloos beheren en meer gedaan krijgen in minder tijd.'

2. Schrijf concreet en beeldend, vermijd algemeenheden

Algemene en vage teksten hebben weinig impact. Schrijf daarom concreet en beeldend om je boodschap kracht bij te zetten. Gebruik duidelijke voorbeelden en beschrijvingen die de lezer helpen om een helder beeld te vormen. Dit maakt je tekst niet alleen aantrekkelijker, maar ook overtuigender.

Voorbeeld: In plaats van ‘Ons product verbetert de productiviteit’, schrijf je: ‘Met onze tool bespaar je dagelijks 30 minuten door geautomatiseerde taakverdeling en real-time samenwerking met je team.’

3. Maak glashelder welke actie (beweging) je vraagt

Als je wilt dat je lezers actie ondernemen op bijvoorbeeld jouw notitie, moet je glashelder maken wat je van hen verwacht en wat ze daarmee winnen. Schrijf dit ondubbelzinnig op en leg ook uit welke voordelen dit biedt.

Voorbeeld: 'Schrijf je vandaag nog in voor onze gratis proefperiode en ontdek hoe je Engels al binnen een week verbeterd is. Klik op de link hieronder en begin nu.'

Waarom deze trucs werken?

De 3 trucs spelen stuk voor stuk in op een natuurlijke manier waarop mensen informatie verwerken en beslissingen nemen. Zo maak je het voor je lezers gemakkelijker en aantrekkelijker om (direct) de gewenste actie te ondernemen.

Een voorbeeld (niet van ChatGPT maar uit het 'echte leven'): Een junior accountant krijgt maar geen contact met een klant die zijn BTW-gegevens moet inleveren. Op een laatste mail met als onderwerpregel 'Wil je je BTW-gegevens spoedig doorsturen?' komt ook geen reactie. Tijdens een training komen we tot deze onderwerpregel van de mail: 'Plan morgenochtend een uur in voor je BTW en ga opgelucht het weekend in'. Het resultaat? De gegevens waren er binnen 24 uur!

Gratis webinar 'Schrijf in beweging'

Zelf een uurtje aan de slag met deze trucs? Op donderdagochtend 4 juli a.s. geef ik tussen 10 en 11.00 uur het gratis webinar 'Schrijf in beweging'. Meld je snel aan en leer jouw lezers door teksten in de actiestand te krijgen.

Aanmelden voor webinar

Werk, nieuws en blogs