Blog

Waarom het gevaarlijk is om over je lezers in algemeenheden en aannames te denken

Waar kun jij de lezers van jouw nieuwsbrieven, LinkedIn-posts, e-mails en notities wakker voor maken? Wat raakt en boeit hen echt? Pas als je dat heel goed weet (en dat is helaas vaak niet het geval), komen jouw lezers in actie door de teksten die je schrijft.

Eén van de eerste vragen die ik tijdens schrijftrainingen aan cursisten stel is wie zij in beweging willen zetten met hun e-mails, nieuwsbrieven, LinkedIn-posts of blogs. Kennen ze hun doelgroep(en) goed genoeg?

Er moet vaak diep nagedacht worden over een antwoord. Vooral als ik vraag om concreet en beeldend te benoemen waar de ontvangers van bijvoorbeeld een nieuwsbrief op aan zouden slaan. Er blijkt vooral gedacht te worden in algemeenheden en aannames, en dat is gevaarlijk. Waarom?

Doorlezen, doorklikken, nadenken of aanmelden

‘Onze doelgroep heeft interesse in kerk en maatschappij’, reageerde een communicatieadviseur van een christelijke opleidingsorganisatie, die een training volgde. De term ‘kerk en maatschappij’ kwam je dan ook regelmatig tegen op de website van de organisatie.

Maar met containerbegrippen, veelgebruikt jargon en allerhande algemeenheden in je teksten boei je het merendeel van je lezers niet. Laat staan dat je hen aanzet tot actie: doorlezen, doorklikken, nadenken of aanmelden. Dus dat lezers gaan doen wat jij wilt bereiken met je tekst.

Benoem concreet en specifiek waar je lezers in geïnteresseerd zijn

Boeien, binden en bewegen met tekst (in 3 woorden de kern van de schrijfmethode Triple B) vereist dat je concreet en specifiek kunt benoemen waar je lezers in geïnteresseerd zijn. Na wat doorvragen bij de communicatieadviseur bleek dat de studenten onder andere voor de opleiding kozen omdat het studieprogramma flexibel is en veel Bijbelstudie biedt. Blijkbaar spelen die unieke, onderscheidende aspecten een rol in de keuze van de studenten. Maar in de communicatie van de opleiding kwam ik deze unieke eigenschappen niet tegen.

Hoe kan dat?

  1. Wij delen (ook) in teksten vooral wat wij dénken dat belangrijk is om te delen. Dat kan hoogwaardige en goed doordachte informatie zijn, heel interessant zelfs. Maar vinden jouw lezers dat ook, is de vraag?
  2. Het (vaak overvolle brein) van de lezer skipt algemeenheden, wolligheid en vaagtaal als eerste. Toch zit het merendeel van de mails, notities, webteksten en nieuwsbrieven er bomvol mee.
  3. Klinkklaar, beeldend en concreet benoemen wat je de lezers biedt of vraagt doet wél wat: het geeft jouw tekst een urgente status.
  4. Maar (hiermee kom ik terug bij waar ik begon) dit vereist dat je ontzettend goed weet waarvoor jouw lezer even stil wilt blijven staan.
Ga steeds opnieuw in de schoenen van je lezers staan

Tijdens trainingen en in het (aanstaande) boek over Triple B geef ik tips hoe je je lezers goed kunt leren kennen. Nu al nieuwsgierig naar die tips? Abonneer je op de nieuwsbrief van Zinenzo, waarin ik maandelijks unieke adviezen deel over boeien, binden en bewegen met tekst.

Yes, ik wil de nieuwsbrief ontvangen

Werk, nieuws en blogs